Hoppa till innehåll

Helgsegling

Vi var ute en liten sväng i helgen, Elin, jag och lillkillen. Vi har förut pratat om att man kan ta kortare svängar in i Mälaren och roa sig med att ta Geocacher som finns på öarna. Så även om vädret inte verkade bli någon höjdare på lördagen tuffade vi iväg mot Kungshatt till. Fullt möjligt att bara göra över dagen, men vi tog med så att vi kunde vara ute över natten.

Vi la ut efter lunch och regnet började när vi passerade Liljeholmsbron, det skulle fortsätta med något kort uppehåll till kvällen. Vi tog bakvägen genom det smala sundet norr om Krankholmen och fortsatte ner till Bovikens södra udde på Kungshatt där det finns en geocache i närheten. Lite klurigt att komma till, vi har latat oss mycket med gästhamnar på senare tid, naturhamn var lite ovant, och det var rejält blött och halt. Även om hällen vi förtöjde vid sluttade måttligt fick vi sätta ett rep för att någorlunda säkert ta oss upp och ner.

En cache senare rörde vi oss tillbaka till Fågelholmen för natten. Vi pratade kort om att gå ner till gästhamn vid Jungfrusund, men lillkillen var oväntat positiv till naturhamn. Väl där var dasset på platsen stängt pga COVID-19. Vi hade inget akut behov av det nu men det kändes som en något tveksam åtgärd. Ihållande regn fick oss att prioritera om och spara grillandet till lunchen dagen efter.

Det blir inga sovmorgnar med sjuåringen, utan vi var uppe i ottan som vanligt. Medan de andra gick en upptäcksfärd på ön plockade jag ihop, sedan gick vi tillbaka till södra änden av Kungshatt. Det finns en geocache i närheten i ett kaminrör som sticker upp från ett vrak. Jag kände mig dock lite tveksam att gå in på vraket med en kölbåt, vinden låg på lite och någon fiskade bredvid, så vi begav oss istället till den lilla Fiskarholmen söder om Kungshatt och en annan cache.

Vinden gav oss inte så många alternativ att lägga till, men vi hittade en sten vi gick iland på. Lokalisera geocachen tog lite tid så vi stannade kvar över lunch och grillade på gasgrillen i sittbrunnen. Som vinden låg sköt vi oss bara ut från ön när vi stuvat undan, tog upp ankaret och hissade storen. Sedan var det en behaglig undanvindssegling för ganska god vind upp längs farleden förbi Kungshatt.

Med ombyggnaderna av pentryt och elsystemet har jag medvetet flyttat vikt i båten föröver. Den var som de flesta små båtar kraftigt baktung med besättning i sittbrunnen vid segling. Ibland har jag funderat på om jag har gått till överdrift, det märks att aktern kommit upp några centimeter när man går för motor, men det märktes det inget av vid seglingen hem, även med Elin och lillkillen sittande på fördäck. Med fint släpp i aktern gjorde vi god fart med bara storsegel och tuffade sakta ikapp en plattlänsande Marieholm 26 som vek av precis när vi kommit fram till den, dock hade vi sett till att ligga så till i farleden att vi förmodligen fick lite mer vind.

Förbi Reimers holme dog det mesta av vinden ut och kom från alla möjliga håll inne bland husen, men vi höll i. Med lite vunnen fart där det öppnar upp efter Liljeholmsbron kunde vi även med nöd och näppe pressa oss igenom sundet vid Årsta holmar, sedan vidtog slutspurten över Årstaviken hem. Med vinden huvudsakligen sydväst vid klubben konstaterade jag att det var lämpliga omständigheter att lägga till utan motor. Elin påminde mig då om att vi hade gjort det en gång tidigare som jag också stolt facebookat om, vilket jag helt förträngt. Så då var vi väl tvungna att göra om det. Det skulle gå bra även denna gång.